espa

Κίνδυνοι και Ασφάλεια στη Χρήση της Επαυξημένης και Μικτής Πραγματικότητας (AR και MR)

Στο συγκεκριμένο διαδικτυακό μάθημα προσφέρεται η χρήση υλικού και πολυμέσων που  προέρχονται από λογισμικό Επαυξημένης και Μικτής πραγματικότητας (AR/MR). Για τον λόγο αυτό είναι σημαντικό να σημειώσετε ότι:

  • Η συμμετοχή σε αυτό το μάθημα και η χρήση της τεχνολογίας Επαυξημένης και Μικτής Πραγματικότητας (AR/MR) είναι υπόθεση της προσωπικής σας ευθύνης. Εσείς φέρετε την ευθύνη για την ασφαλή και συνειδητή χρήση της τεχνολογίας αυτής.

Ενδεχόμενα προβλήματα που πιθανώς να προκύψουν:

  • Η εμπειρία σε υλικό και πολυμέσα που έχουν εξαχθεί από Επαυξημένη/Μικτή Πραγματικότητα μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα ρεαλιστική και να προκαλέσει έντονα συναισθήματα. Οι χρήστες μπορεί να νιώσουν ανασφάλεια, αβεβαιότητα, ενθουσιασμό ή χαλάρωση. Σημειώνουμε ότι δεν μπορούμε να φέρουμε ευθύνη για τυχόν τραυματισμούς που μπορεί να προκύψουν από τις αντιδράσεις ενός χρήστη κατά την εμπειρία του και την παράλληλη μάθησή του σε τέτοιου είδους τεχνολογία.
  • Καταπόνηση των ματιών
  • Υψηλές εντάσεις στα ακουστικά
  • Οθόνες που τρεμοπαίζουν και εικόνες που αναβοσβήνουν θα μπορούσαν να ενεργοποιήσουν υποκείμενες παθήσεις. (πχ. Επιληπτικές κρίσεις)
  • Ναυτία / Ζάλη
  • Το περιεχόμενο ορισμένων εμπειριών μπορεί να επηρεάσει άτομα με προϋπάρχουσες ιατρικές ή ψυχικές παθήσεις.
  • Η εμπειρία από υλικό επαυξημένης/μικτής πραγματικότητας μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς τις έγκυες γυναίκες.
  • Είναι πιθανό να αισθανθείτε κλειστοφοβία, πανικό ή άλλες φοβίες.
  • Σε σπάνιες περιπτώσεις ενδέχεται να υπάρξει το αίσθημα του αποπροσανατολισμού
  • Σας συνιστούμε να μην έρχεστε σε επαφή με υλικό επαυξημένης/μικτής πραγματικότητας όταν είστε κουρασμένοι ή άρρωστοι, υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, πονάτε ή αισθάνεστε άγχος ή στρες με οποιονδήποτε τρόπο. Αυτοί οι παράγοντες μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο για πιθανά προβλήματα.

 

1.στ Επεξήγηση της χρήσης της κινούμενης εικόνας, των πολυμέσων, της επαυξημένης και της μικτής πραγματικότητας

 

Στην ενότητα αυτή, θα εξετάσουμε τον ρόλο των διαφόρων τεχνολογιών, όπως η κινούμενη εικόνα, τα πολυμέσα, η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) και η μικτή πραγματικότητα (MR), στην διαδικασία κατασκευής ξύλινων σκαφών. Θα εξηγήσουμε πώς αυτές οι τεχνολογίες μπορούν να ενισχύσουν την εκπαίδευση και την κατανόηση της διαδικασίας κατασκευής σκαφών.

  1. Κινούμενη Εικόνα και Πολυμέσα:

Αρχικά, θα εξετάσουμε τον ρόλο της κινούμενης εικόνας και των πολυμέσων στη διαδικασία εκπαίδευσης και κατασκευής σκαφών. Τα βίντεο, οι φωτογραφίες και άλλα πολυμέσα μπορούν να παρέχουν λεπτομερείς οπτικές πληροφορίες για τα βήματα της κατασκευής, βοηθώντας τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τις διαδικασίες.
Η κινούμενη εικόνα και τα πολυμέσα αποτελούν κρίσιμα στοιχεία στη διαδικασία εκπαίδευσης και κατανόησης της κατασκευής σκαφών, καθώς κατέχουν μια μακρά και σημαντική ιστορία στον τομέα της επικοινωνίας και του πολιτισμού. Η κινούμενη εικόνα,  τα animations και γενικότερα τα πολυμέσα αποτελούν έναν από τους πιο δυναμικούς τρόπους προβολής πληροφοριών. Η ιστορία της κινούμενης εικόνας ξεκινά από τη δεκαετία του 1890 με την εφεύρεση του κινηματογράφου από τους Lumière αδελφούς. Από τότε, ο κινηματογράφος και τα βίντεο έχουν εξελιχθεί σε ένα ισχυρό μέσο που χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης.
Στον τομέα της κατασκευής σκαφών, τα βίντεο μπορούν να παρέχουν αναλυτικές οπτικές οδηγίες για τα βήματα της διαδικασίας. Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν πώς κατασκευάζονται τα σκάφη από έμπειρους τεχνίτες και να πάρουν μια πρώτη επαφή με τα εργαλεία, τις τεχνικές και τα υλικά που χρησιμοποιούνται. Τα πολυμέσα, όπως φωτογραφίες και διαγράμματα, μπορούν να συμπληρώσουν τα βίντεο παρέχοντας περαιτέρω λεπτομέρειες και εικονικές αναπαραστάσεις. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την επεξήγηση πολύπλοκων διαδικασιών και την εμβάθυνση της κατανόησης.

  1. Επαυξημένη Πραγματικότητα (AR):

Η επαυξημένη πραγματικότητα επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να βλέπουν εικονικά αντικείμενα ενσωματωμένα στο πραγματικό περιβάλλον τους μέσω της τεχνολογίας των smartphones ή των tablet. Σε αυτήν την ενότητα, θα εξηγήσουμε πώς η AR μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσομοιώσει τη διαδικασία κατασκευής σκαφών και να επιτρέψει στους εκπαιδευόμενους να αλληλεπιδρούν με εικονικά μοντέλα.
Η επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality – AR) αποτελεί μια συναρπαστική εξέλιξη στον κόσμο της τεχνολογίας που έχει επηρεάσει θετικά την εκπαίδευση και τη μάθηση σε πολλούς τομείς. Στον τομέα της κατασκευής σκαφών, η AR μπορεί να προσφέρει πολλά οφέλη. Η έννοια της επαυξημένης πραγματικότητας ξεκίνησε να αναπτύσσεται στα τέλη του 20ου αιώνα, αλλά η πραγματική εκρηκτική ανάπτυξη της έλαβε χώρα στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα, καθώς η τεχνολογία κινητών συσκευών εξελίσσεται με εντυπωσιακό ρυθμό. Η AR συνδυάζει τον πραγματικό κόσμο με εικονικά αντικείμενα και πληροφορίες, δημιουργώντας μια ενισχυμένη εμπειρία για τον χρήστη.
Α) Αφήγηση Ιστορίας: Η AR μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει αφηγηματικές εμπειρίες. Για παράδειγμα, μπορεί να αφηγηθεί την ιστορία της κατασκευής σκαφών μέσα από εικονικά χαρακτήρες και γεγονότα, καθιστώντας την διαδικασία πιο ενδιαφέρουσα και εκπαιδευτική.
Β) Εικονικά Μοντέλα: Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να δουν εικονικά μοντέλα σκαφών στο πραγματικό περιβάλλον τους. Αυτό τους επιτρέπει να εξετάσουν λεπτομερώς την κατασκευή και τα εξαρτήματα, προσφέροντας μια πρωτότυπη ευκαιρία εκμάθησης.
Γ) Διαδραστική Εκπαίδευση: Η AR επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να αλληλεπιδρούν με τα εικονικά σκάφη. Μπορούν να προσομοιώνουν διάφορες ενέργειες, όπως τον έλεγχο των ρυμουλκών ή την τοποθέτηση των πανιών, προκειμένου να κατανοήσουν πώς λειτουργούν τα σκάφη.

  1. Μικτή Πραγματικότητα (MR):

Η μικτή πραγματικότητα συνδυάζει τον εικονικό και τον πραγματικό κόσμο, δημιουργώντας μια πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία. Θα αναλύσουμε πώς η MR μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διευκόλυνση της εκμάθησης της κατασκευής σκαφών, επιτρέποντας στους εκπαιδευόμενους να δουν τα εξαρτήματα και τις διαδικασίες κατασκευής ενός ξύλινου σκάφους σε πραγματικό χρόνο.
Η μικτή πραγματικότητα (Mixed Reality – MR) αποτελεί έναν σημαντικό εξελικτικό βήμα στον κόσμο της επαυξημένης πραγματικότητας. Σε αυτόν τον τύπο τεχνολογίας, τόσο ο εικονικός κόσμος όσο και ο πραγματικός συνδυάζονται με τρόπο ώστε να δημιουργείται μια ενιαία και αληθοφανής εμπειρία.  Η έννοια της μικτής πραγματικότητας εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του ’90, αλλά η πραγματική ανάπτυξη και εφαρμογή της ξεκίνησε με την εξέλιξη των υπολογιστών και των συσκευών εικονικής πραγματικότητας κατά τα τελευταία χρόνια. Η Microsoft HoloLens, για παράδειγμα, αποτελεί μια από τις πρώτες συσκευές που ενσωμάτωσαν την τεχνολογία MR.
Α) Ενσωματωμένη Εμπειρία: Η MR επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να δουν εικονικά αντικείμενα και διαδικασίες ενσωματωμένες στο πραγματικό τους περιβάλλον, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα ειδικά γυαλιά. Αυτό κάνει τη μάθηση πιο βιωματική και πρακτική. Ωστόσο, λόγω τεχνικών δυσκολιών που ενδέχεται να προκύψουν, το συγκεκριμένο μάθημα θα περιέχει μόνο δείγματα και εξαγώγιγο υλικό από την τεχνολογία που αναφέρεται.
Β) Πραγματικός Χρόνος: Η MR επιτρέπει την προβολή των εικονικών στοιχείων σε πραγματικό χρόνο, επιτρέποντας στους εκπαιδευόμενους να παρακολουθούν την εξέλιξη των διαδικασιών κατασκευής ζωντανά και να προσαρμόζουν τις αντιδράσεις τους ανάλογα.
Γ) Διαδραστική Μάθηση: Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να αλληλεπιδρούν με τα εικονικά μοντέλα, να προσαρμόζουν την εμπειρία στις συνθήκες του προσωπικού τους χώρου, να δοκιμάζουν διάφορες επιλογές και πρακτικά να “πειραματίζονται” χωρίς τον κίνδυνο πραγματικών απωλειών. Συνοψίζοντας, η μικτή πραγματικότητα αποτελεί μια εξαιρετική τεχνολογία που εμπλουτίζει τη διαδικασία μάθησης, επιτρέποντας στους μαθητές να εμπλακούν ενεργά στην κατανόηση της κατασκευής σκαφών, με τρόπο που είναι πρακτικός και εκπαιδευτικά επωφελής.

Αυτές οι τεχνολογίες επιτρέπουν σε όσους θα αποφασίσουν να ασχοληθούν με την τέχνη της ξυλογλυπτικής/ξυλογλυπτικής να αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση της τεχνικής δεξιοτεχνίας που απαιτείται για την κατασκευή αυτών των παραδοσιακών σκαφών.

 

Ιδέες για δημιουργικά πολυμέσα ή βίντεο με την τεχνολογία AR/MR


Αν και πρόκειται για κατασκευή μινιατιούρας, θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για την κατασκευή ενός ξύλινου σκάφους σε πραγματικές διαστάσεις, καθώς δείχνει αναλυτικά το κάθε βήμα αλλά και τα μέρη του σκάφους.

Εκπαιδευτικό βίντεο για να πάρουν οι εμπλεκόμενοι του μαθήματος μια ιδέα για την συνολική κατασκευή και την λειτουργικότητα ενός ξύλινου σκαριού που πιθανώς να είναι και πολεμικό

Βήμα-βήμα η εικονική ανακατασκευή ενός ξύλινου σκαριού

Ιδέα για δημιουργία βίντεο με την βοήθεια επαυξημένης/μικτής πραγματικότητας. Ο εκπαιδευόμενος μπαίνει σε ένα οποιοδήποτε σενάριο κατασκευής ξύλινου σκάφους σε Simulator FP (First Person). Συγκεκριμένα θα μπορούσε το σενάριο να περιλαμβάνει:
Α) Εξερεύνηση νησιών ως πειρατής του 18ου αι. που θα πρέπει να κατασκευάσεις το πρώτο σου ξύλινο σκαρί.
Β) Μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό όπου αυξήθηκε ραγδαία η στάθμη της θάλασσας και για να επιβιώσεις θα πρέπει να κατασκευάσεις ένα ξύλινο σκάφος, έτσι ώστε να ανακαλύπτεις καινούριες περιοχές
Γ) Είσαι εφευρέτης και θέλεις να δημιουργήσεις το πρώτο ξύλινο σκάφος που θα ταξιδεύει στον χρόνο και σε άλλα παράλληλα σύμπαντα

https://www.youtube.com/@TheArtofBoatBuilding/videos

Τα βίντεο του συγκεκριμένου καναλιού μπορούν να αποτελέσουν εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα, αλλά και έμπνευση για την δημιουργία cartoon/animation που ο εκπαιδευτής να παρομοιάζει στον γερο-Τζεπέτο του “Πινόκιο”. Μιας και ασχολούνταν και αυτός με την τέχνη του ξύλου, ίσως θα μπορούσε να δημιουργηθεί μία σύνδεση