Φινιρίσματα
Όλος ο σκελετός του σκάφους επαλείφεται με δηλητήριο πρώτα, και η διαδικασία
συνεχίζεται βάζοντας είτε χρώματα σκληρά, είτε μίνιο με μειονέκτημα ότι αργεί να
στεγνώσει ή sealer πολυουρεθάνης που έχει γρήγορη στεγανοποίηση ώστε να συνεχίσουν
σύντομα οι εργασίες και η κατασκευή απαιτεί ταχύτητα. Για τα εσωτερικά φινιρίσματα
μπορεί να χρησιμοποιηθεί βερνίκι πολυουρεθάνης.
Αφού ολοκληρωθεί το πέτσωμα της γάστρας, ξεκινούν οι εργασίες του εξωτερικού
φινιρίσματος (ρητίνες, τριψίματα, στοκαρίσματα). Στο πέτσωμα επειδή είναι μονό οι αρμοί
γεμίζουν με εποξική κόλλα και επειδή θέλουμε να ενισχύσουμε την επιφάνεια εμποτίζεται
με εποξική ρητίνη όλη η γάστρα (μαδέρια iroko) εξωτερικά και κολλιέται το υαλούφασμα. Η
ρητίνη αποτελεί κλειδί για την προστασία του ξύλου από υγρασία και αλάτι. Εφαρμόζεται σε
στρώσεις, με κάθε στρώση να σφραγίζει το ξύλο και να δημιουργεί μια ανθεκτική επιφάνεια.
Η σωστή εφαρμογή απαιτεί προσοχή στη θερμοκρασία και υγρασία, ενώ η λείανση μεταξύ
των στρώσεων είναι ουσιώδης για ομοιόμορφο φινίρισμα. Αφού στεγνώσει η ρητίνη
ξαναπερνιέται αλλά δυο χέρια ρητίνης (συνολικά τρία). Μετά την ξήρανση της τελευταίας
στρώσης ρητίνης, ακολουθεί το τρίψιμο. Χρησιμοποιώντας αδρό-μεσαίο-λεπτό
ψιλογυαλόχαρτο, επιτυγχάνουμε την επιθυμητή λείανση και πληροφορούμαστε για τυχόν ανωμαλίες. Αυτό το στάδιο είναι κρίσιμο για την επόμενη εφαρμογή στοκαρίσματος.
Συνεχίζεται η διαδικασία του φινιρίσματος με ελαφρύ εποξικό στόκο δυο συστατικών που
μπορεί να γεμίσει και να καλύψει ατέλειες της επιφάνειας (αν και δεν έχουμε πολλές διότι
το σκάφος είναι ξύλινο και είναι στρωμένη η επιφάνεια πριν ακόμα βάλουμε στόκο επάνω)
με σκοπό να φινιριστεί και συνεχίζουμε με το τρίψιμο του στόκου. Το στοκάρισμα είναι η
διαδικασία που προετοιμάζει την επιφάνεια για τον τελικό βαφικό χειρισμό.
Χρησιμοποιώντας ξυλόστοκους και άλλα συμπυκνωμένα υλικά, γεμίζουμε κενά και
ανωμαλίες. Η προσεκτική επιλογή στοκαρισμάτων, σε συνδυασμό με τον σωστό τρόπο
εφαρμογής, είναι ουσιώδης για ένα άριστο αισθητικό αποτέλεσμα.
Στη συνέχεια, ακολουθεί το αστάρωμα του σκάφους με 4 χέρια εποξικό αστάρι για να
στρώσει η επιφάνεια και 2 χέρια τελικό, σύνολο 6 χέρια αστάρι και ψιλοστοκαρίσματα σε
κάποια σημεία της επιφάνειας. Τέλος, θα πέσει το χρώμα φινιρίσματος το οποίο είναι
πολυουρεθάνης 2 συστατικών, 2 χέρια από την βασική ίσαλο πλεύσης μέχρι και την
υπερκατασκευή.
Εφόσον το σκάφος έχει φινιριστεί από την ίσαλο και πάνω βρίσκεται σε στάδιο όπου
εκκρεμεί η επάλειψη του υφαλοχρώματος στα ίσαλα της γάστρας. Το υφαλόχρωμα ή
Μουράβια έχει διάφορους τύπους (αυτοκαθαριζόμενες, σκληρές, τεφλόν, χαλκού) και είναι
ενός συστατικού με διάφορα χημικά πρόσθετα για να απομακρύνουν τους ζωικούς
οργανισμούς από τη θάλασσα. Η στεγανοποίηση του καταστρώματος και της πασαρέλας
γίνεται με εποξική κόλλα στο σημείο της συγκόλλησης του κόντρα πλακέ με την επένδυση
του teak το οποίο μένει γυμνό. Εν συνεχεία, οι αρμοί καλύπτονται με λαστιχόκολλα και όταν
αυτή στεγνώσει κουρεύεται για να έρθει στο ίδιο ύψος με την επένδυση.
Η ολοκλήρωση του εξωτερικού φινιρίσματος αποτελεί κρίσιμο στάδιο στην κατασκευή
ενός ξύλινου σκάφους. Η σωστή εφαρμογή ρητίνης, το προσεκτικό τρίψιμο και το ακριβές
στοκάρισμα είναι καθοριστικά για την ποιότητα και την αντοχή του φινιρίσματος. Με τη
σωστή φροντίδα και εφαρμογή, το ξύλινο σκάφος αποκτά όχι μόνο προστασία από τα
στοιχεία αλλά και μια αισθητική που διαχρονικά θα εντυπωσιάζει.